+ 0 -
ADA

معاون توسعه استاندار کرمانشاه:

باید تلاش کنیم دین و معنویت به گفتمان مسلط جامعه تبدیل شود


معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمانشاه گفت: جامعه ایرانی در معرض تهاجم فرهنگی گسترده‌ای قرار گرفته و این وضعیت به باورهای معنوی افراد آسیب‌های بسیاری زده است.

 

به گزارش پايگاه اطلاع رساني استانداري كرمانشاه؛ «افشین کریمی» در آیین تجلیل از مدیران دستگاه‌های برتر در امر ترويج نماز، اظهار داشت: در دنیای غرب و در دوران رنسانس به تدریج نگاه مادی‌گرا بر نظریه پردازان مدرنیته تسلط پیدا کرد و یک دنیای تهی از معنویت در کشورهای پیشتاز در عرصه مدرنیته شکل گرفت. 

وی افزود: وضعیت به گونه‌ای بود که اندیشمندی مانند وبر از غیرمنعطف بودن، بروکراتیک بودن غیرمعنوی بودن و عقلانیت محض جامعه مدرن آن روزگار شکایت می‌کند‌.

کریمی با اشاره به اینکه جامعه امروز غرب از آن فضای دوران رنسانس فاصله گرفته در ادامه عنوان کرد: امروزه پست مدرن ها در غرب منتقد جدی جریان مدرنیته هستند و معنویت در اندیشه‌ها آن ها بارزتر شده است. 

وی گفت: جامعه بشری امروز خلاء معنویت را کاملا احساس کرده و خود را نیازمند آن می‌بیند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری، جامعه ایرانی را در یک فضای گذار از سنت به مدرنیته توصیف کرد و گفت: متاسفانه این جامعه بدون ظرفیت سازی و فرهنگ سازی خاصی، در معرض امواج تهاجم فرهنگی گسترده‌ای قرار گرفته و این وضعیت به باورهای معنوی افراد آسیب‌های بسیاری زده است. 

وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال راهکارهای درستی برای برون رفت از این وضعیت باشیم در ادامه عنوان کرد: برای پدیده‌های اجتماعی نمی توان نسخه‌های تک عاملی پیچید به عنوان نمونه آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. 

کریمی در دنباله سخنانش اظهار داشت: در طول این ۱۴۰۰ سال که از عمر پر برکت دین رهایی بخش اسلام می‌گذرد، مسلمانان در هر شرایط دشواری مانند حمله مغول‌ها، دین خود را پاسداری کرده‌اند. 

وی افزود: حکومت پهلوی، حکومتی مبتنی بر یک ناسیونالیسم متاثر از اندیشه‌های لائیسم بود که قائل به نقش آفرینی دین نبود و بی‌حجابی و بی بند و باری را ترویج می‌کرد. 

معاون استاندار گفت: در جریان کشف حجاب، علمای دینی بدون اینکه از اختیارات حاکمیتی خاصی برخوردار باشند، با بهره گیری از آن قدرت کاریزمایی خویش و کمک مردم و کانون های مذهبی، از فروپاشی جامعه دینی و رخت بربستن معنویت جلوگیری کردند.

وی در دنباله سخنانش دین را یک مفهوم درونی توصیف کرد که باید از درون انسان جوشش پیدا کند و در ادامه عنوان کرد: باید برای این جوشش درونی دین زمینه سازی کنیم و هنگامی که چنین اتفاقی رخ دهد آنگاه جامعه تبدیل به برآیند آن نگاه و گفتمان می شود. 

کریمی عنوان کرد: امام موسی صدر اخلاق را خروجی دین معرفی می‌کند و جامعه‌ای که در آن اخلاق نباشد، دیندار هم نیست. در واقع اخلاق میوه درخت دینداری است.

وی در بخش دیگری از سخنانش دهه‌های ۴۰ و ۵۰ را اوج دوران تبلیغ تفکرات مارکسیستی عنوان کرد و گفت: یکی از اندیشمندان روایت می‌کرد در اوایل دهه ۴۰ فضای دانشگاه‌ها آنقدر سنگین بود که مجبور بودیم نمازمان را در گوشه‌ای بخوانیم ولی در دهه ۵۰ و هنگام بازگشت از خارج، فضا به کلی تغییر کرده بود و این مرهون روشنگری های نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی و فعالیت مجموعه‌هایی مانند حسینیه ارشاد بود و دانشجویان دختر از چادر به عنوان یک اسلحه برای مبارزه و اعتراض استفاده می‌کردند.

وی گفت: در فضای جامعه و دانشگاه‌ها حضرت محمد (ص)، حضرت علی (ع)امام حسین (ع) جایگزین مارکس و چگوارا شده بودند و چهره‌هایی مانند سلمان و ابوذر قهرمانان جوانان دهه ۵۰ بودند و این گفتمانی بود که از دل نهضت امام خمینی و حسینیه ارشاد درآمد و روحانیون در آن دوران با کمترین امکانات تبدیل به تبلیغ دین می‌پرداختند و نهج البلاغه و قرآن می‌آموختند و مردم پذیرا بودند.

کریمی تاکید کرد: مقاوم‌ترین زندانی‌ها آن کسانی بودند که با قرآن و نهج البلاغه مانوس بودند و ساواک به شدت این افراد را شکنجه می‌کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: امروز جامعه ایرانی در دورانی که به دهکده جهانی و دنیای شیشه‌ای معروف است، در معرض امواج گسترده‌ای از تهاجم فرهنگی و افکار ضد دینی قرار گرفته است و در این شرایط باید به جامعه و خانواده‌ها کمک کنیم که معنویت و دینداری در آن‌ها تقویت شود.

معاون استاندار تاکید کرد: راه مقابله با این هجمه‌ها و تهاجم‌ها این است که گفتمان دیداری و معنویت را به گفتمان مسلط جامعه تبدیل کنیم.



اوقات شرعی
آب و هوا