+ 0 -
ADA

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگي استانداری:

توجه به آسيب هاي اجتماعي يكي از موضوعات مهم در زمان زلزله بود

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگي استانداری کرمانشاه گفت: توجه به آسيب هاي اجتماعي و مسائل روحي مردم از موضوعات مهم و كاري مديريت استان در زمان زلزله سال گذشته استان بود.

به گزارش واحد خبر روابط عمومي و امور بين الملل استانداري؛ عليرضا گودرزي طي گفتگويي اظهار داشت: دولت رسیدگی به همه بخش ها در مناطق زلزله زده را همزمان انجام می داد و چند بُعدی عمل کرد.

وي افزود: اگرچه دولت در روزهای اول اولویت را به امداد و نجات داد اما همزمان با آن اقدام های لازم برای بازسازی، کمک رسانی و توجه به وضعیت روحی روانی مردم را هم انجام داد.

وي یکی از مسائل مورد توجه در این حادثه را وضعیت روحی روانی مردم دانست و گفت: این موضوع می توانست مشکلات فراوانی را در منطقه ایجاد کند که دولت به درستی ورود کرد و تیم های روانکاوی را برای انجام اقدام های روانشناسی عازم منطقه کرد.

مديركل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري آسیب های روانی پس از زلزله را یکی از مشکلات مردم پس از وقوع این حادثه دانست و افزود: نُرم جهانی بروز مشکلات روانی در حوادث قهری مانند زلزله سه درصد از جمعیت حادثه دیده است که با توجه به حضور به موقع تیم های روانکاوری این میزان در مناطق زلزله زده کرمانشاه نیم درصد بود.

وی به حضور 53 تیم روانشناسی برای انجام اقدام های مداخله ای توسط دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی و سازمان های مردم نهاد اشاره کرد و گفت: حدود 100هزار نفر در مناطق زلزله زده مورد اقدام های مداخله ای قرار گرفتند که از این تعداد هفت هزار نفر به روانپزشک ارجاع داده شدند.

 

** کاهش آمار خودکشی

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در ادامه با بیان اینکه زلزله کرمانشاه شدت و وسعت زیادی داشت و منجر به کشته شدن 620 نفر و مصدومیت بیش از 12 هزار نفر شد، گفت: براساس این آمارها، پیش بینی می شد که تعداد خودکشی در این مناطق هم زیاد باشد که خوشبختانه زیاد نبود.

گودرزی به آماری کلی در این ارتباط اشاره کرد و افزود: سال 95 در مجموع 275 مورد خودکشی در استان کرمانشاه ثبت شد که این آمار در سال 96 به 235 نفر کاهش یافت.

وی اظهار داشت: آمار خودکشی در استان در سال 96 به نسبت سال 95 در حالی کاهش 40 نفری داشت که ما در سال 95 هیچ حادثه ای نداشتیم و در سال 96 شاهد زلزله مهیب 7.3 ریشتری در غرب استان بودیم.

مديردفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري مداخلات به موقع و موثر تیم های روانکاوری و روانپزشکی اعزامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی را در کاهش آمار خودکشی بسیار موثر دانست و گفت: این تیم ها اکنون نیز در منطقه حضور دارند و در کنار زلزله زدگان هستند.

وی اظهار داشت: غیر از مناطق غرب استان، شهر کرمانشاه به عنوان مرکز استان نیز ماه ها درگیر مسایل و مشکلات روحی روانی ناشی از زلزله بود و خوشبختانه این بحران به خوبی کنترل شد.

 

** کمک حدود 6 هزار میلیارد تومان به مناطق زلزله زده

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در ادامه این میزگرد خبری با بیان اینکه کسی منکر وجود مشکلات در مناطق زلزله زده نیست، گفت: شدت حادثه بسیار زیاد و وسعت خرابی ها نیز گسترده و پراکنده است و مشکلاتی به تبع وجود دارد.

گودرزی تمام تلاش دولت را استقرار مردم در خانه های خود دانست و افزود: رسیدگی به مناطق زلزله زده اولویت بندی شده و تا مردم وارد منازل خود نشوند نمی توان برخی از اقدام ها را انجام داد.

وي ایجاد آرامش بین مردم را اولویت اول دولت دانست و گفت: برای تحقق این مهم، بازسازی واحدهای مسکونی اکنون با سرعت در حال انجام است و تاکنون 70 هزار واحد احداثی و تعمیری تحویل زلزله زدگان شده است.

به گفته گودرزي ، بیش از یکصد هزار واحد مسکونی در زلزله سال گذشته دچار آسیب شد.

وی به ورود پنج هزار و 700 میلیارد تومان پول به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: دولت با تمام توان پیگیر رفع مشکلات مناطق زلزله زده است.

 

**ا قدام های منصفانه منعکس شود

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری همچنين گفت: دولت با تمام توان و استفاده از همه ظرفیت ها به کمک مردم مناطق زلزله زده شتافته و انتظار می رود رسانه ها و شبکه های اجتماعی اقدام های دولت را منصفانه منعکس کنند.

گودرزی افزود: کسی منکر مشکلات نیست و ما هم به همه مسایل و مشکلات واقف هستیم اما اینکه بگویند دولت هیچ کاری نکرده بی انصافی است.

وی اظهار داشت: اقدام های دولت به خوبی رسانه ای نشده و ما شاهد نوعی ضعف در اطلاع رسانی این اقدام ها هستیم.

مديركل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري از دستگاه های اجرایی خواست هر آنچه که در مناطق زلزله زده انجام دادند را اطلاع رسانی کنند.

وی از همه بخش های حاکمیت و دولت در خدمات رسانی به مناطق زلزله زده قدردانی کرد و گفت: بیش از همه سپاه و ارتش در خدمات رسانی سنگ تمام گذاشتند و مردم نیز رضایت زیادی از این 2 نیروی مردمی و انقلابی داشتند.



اوقات شرعی
آب و هوا