+ 0 -
ADA

دکتر رازانی:

زبان فارسی از عناصر اصلی شكل دهنده هویت ملی ایرانيان است / پويايي زبان فارسي در دنياي امروز بايد تداوم يابد


استاندار كرمانشاه گفت: زبان و ادب فارسی از عناصر اصلی شكل دهنده هویت ملی ایرانيان مي باشد و به عنوان يك ميراث بزرگ بايد در حفظ و گسترش آن بسيار كوشا باشيم.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کرمانشاه؛ دکتر رازانی ظهر امروز در نشست ستاد برگزاري دوازدهمین گردهمایی بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی در كرمانشاه اظهار داشت: اين همايش مهم شهریورماه سال جاری به ميزباني دانشگاه رازی كرمانشاه برگزار مي شود و بايد همه كمك كنند تا شاهد برگزاري همايشي شایسته جايگاه زبان و ادب فارسی، نام کرمانشاه و دانشگاه رازی باشيم.
وي گفت: دانشگاه رازي طي اين سال هاي روند رو به توسعه اي را براي تبديل شدن به يكي از دانشگاه هاي بزرگ و جامع كشور داشته است و برگزاري موفق اين همايش علاوه بر كمك به زبان فارسي مي تواند زمينه اعتلاي بيشتر نام كرمانشاه و دانشگاه رازي را فراهم كند.
‍ استاندار كرمانشاه با اشاره به اينكه زبان و ادب فارسی از عناصر اصلی شكل دهنده هویت ملی ایرانيان مي باشد در ادامه بيان نمود: زبان فارسي پیوستگی و اتصال فرهنگی کشور را در طول تاریخ رقم زده است و شاید کمتر مولفه ای به اندازه زبان فارسي در این زمینه نقش ايفا کرده باشد.
اين مقام عالي استان عنوان كرد: ایران از معدود کشورهایی در دنيا است که سابقه تمدني، هویت ملی و کشور بودن آن به هزاره های پیش از اسلام بازمی گردد و در طول اين دوران هاي متمادي همواره زبان فارسي به عنوان زبان اصلي و مشترك مردم در اين كشور رايج بوده است.
وي با شاره به اينكه ايران در طول تاريخ رويدادهاي بنيان براندازي همچون هجوم يوناني ها را تجربه كرده است در ادامه اظهار داشت: دست نشانده هاي اسكندر 300 سال بر اين كشور حكومت كردند ولي هيچگاه موفق نشدند ايراني را همانند كشوري مانند مصر باستان به انقطاع فرهنگي و زباني دچار كنند.
دكتر رازاني ادامه داد: با ورود اسلام به ايران و در طول حكمراني هزار ساله حاكمان منتسب به خلافت اسلامی، نه تنها زبان فارسي از ميان نرفت بلکه به عنوان يك زبان پويا به غناي فرهنگ اسلامي و توسعه و نشر اين دين مبين و رهايي بخش کمک هاي بسياري کرد. طي اين سده هاي متمادي، متون و منابع دینی بسیاری به زبان فارسي تولید شده اند تا جايي كه امروزه زبان فارسي پس از عربي به عنوان يكي از زباني هاي اصلي در كرسي هاي دين شناسي جهان مورد پذيرش است.
وي تصريح كرد: زبان فارسي با وجود همه دشواري هاي بسياري كه در مسير تداوم آن قرار داشته، توانسته همچنان پيوستگي خويش را حفظ كند و اكنون ميراث بزرگ اين كشور محسوب مي شود و بايد در حفظ و گسترش آن بسيار كوشا باشيم.
استاندار كرمانشاه عنوان كرد: زبان فارسي نه تنها در ايران بلكه در فراتر از مرزهاي جغرافيايي كشور، به عنوان زبان رسمي چندين كشور ديگر نيز برگزيده شده است. البته علاوه بر اين فارسي در سده هاي طولاني يكي از زبان هاي رسمي كشور هند بوده است و در چين نيز از سابقه اي طولاني برخوردار است و هنوز آثار آن در برخي مناطق اين كشور به چشم مي خورد.
اين مقام عالي استان با تاكيد بر لزوم تداوم پويايي زبان فارسي در عصر جديد اظهار داشت: دنيا شاهد وقوع يك انقلاب عظيم در عرصه تكنولوژي است و وارد عصر جديدي از اطلاعات و ارتباطات شده ايم. با وجود همه تغييرات و تحولات خوشبختانه زبان فارسي توانسته همچنان به حيات خويش تداوم بخشد. اميدواريم با تلاش هاي روزافزون بتوانيم همچنان اين زبان را به عنوان يكي از زبان هاي اصلي جهان در سطح فضاي مجازي و شبكه هاي اينترنتي حفظ كنيم.

در ادامه این نشست اعضای دبیرخانه ستاد برگزاري دوازدهمین گردهمایی بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی به بیان برنامه های مدنظر برای برگزاری این همایش بزرگ بین المللی پرداختند.



اوقات شرعی
آب و هوا