+ 0 -
ADA

مهندس رضا رحيمي:

كلزا يك كشت بسيار اقتصادي براي كشاورزان است / كرمانشاه سرزمين فرصت هاي ناب سرمايه گذاري است


معاون اقتصادي و توسعه منابع استانداري كرمانشاه گفت: کرمانشاه سرزمین فرصت های ناب سرمایه گذاری، کسب درآمد و اشتغال است.

به گزارش واحد خبر روابط عمومي و امور بين المللي استانداري كرمانشاه؛ مهندس رضا رحيمي با همراهي قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، معاون بخش زراعت و مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی و دیگر مسئولان استان از باغات مدرن ورمنجه و چندين مزرعه كلزا و نخود در منطقه مياندربند و روانسر به شكل ميداني بازديد كردند.
معاون اقتصادي و توسعه منابع استانداري كرمانشاه در حاشيه اين برنامه اظهار داشت: کرمانشاه سرزمین فرصت های ناب سرمایه گذاری، کسب درآمد و اشتغال است.
اين مدير ارشد اقتصادي با تاكيد بر اين موضوع كه بسياري از کسب و کارها نیازی به سرمایه گذاری آنچنانی ندارند در ادامه اظهار داشت: جوانان و کارآفرینان مي توانند با کمی پشتکار، نوآوری و تلاش در اين عرصه ها به موفقيت هاي بزرگي دست يابند. البته در اين ميان حمايت مسئولان و توجه پيگيري آن ها در امور نيز لازم است.
وي در ادامه سخنانش توسعه كشت كلزا در بخش كشاورزي را يكي از اولويت هاي استان پرداخت و گفت: کلزا یک دانه روغنی مرغوب در دنیاست که ۴۵ تا ۴۸ درصد روغن دارد و به عنوان تناوب کشت به كار گرفته مي شود و همچنين با برخوداري از ويژگي هايي همچون غني كردن خاك و كنترل علف هاي هرز، خاك را براي براي كشت محصول گندم سال آينده مهيا مي كند. افزون بر اين موارد از کنجاله اين محصول جهت خوراک دام استفاده مي شود.
مهندس رضا رحيمي در ادامه از استقبال كشاورزان نسبت به كشت اين محصول خبر داد و افزود: با توجه به اين ويژگي ها، و در صورت عملکرد مناسب، كشاورزان می توانند از مزارع خوب حدود 5 تا ۷ تن در هکتار برداشت کلزا داشته باشد.
معاون اقتصادي و توسعه منابع استانداري كرمانشاه افزود: اين محصول با خرید تضمینی و پرداخت نقدي هر  کیلو ۲۷۸۰ تومان به صورت تضميني از كشاورزان خريداري مي شود كه درآمد هر هکتار مزرعه كلزا ميانگين ۱۴ تا ۱۹ میلیون تومان خواهد بود.
اين مقام عالي استان با اشاره به اينكه وزارت جهاد کشاورزی برنامه هاي گسترده اي را براي توسعه كشت كلزا طرح ريزي كرده است؛ اظهار داشت: اين وزارتخانه با واردكردن بذرهای مرغوب از کشور فرانسه گام بسيار مهمي در زمينه به كارگيري ارقام پرمحصول برداشته است.
بازديد از مزارع نخود پاييزه
بازديد از كشتزارهاي نخود پاييزه برنامه بعدي اين هيئت بود. مهندس رضا رحيمي در اين باره اظهار داشت: يكي از ويژگي هاي نخود پاييزه امكان مناسب در زمينه برداشت آن است. اين محصول با ارتفاع بین ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر به راحتی توسط كمباين قابل درو كردن است.
اين مدير ارشد اقتصادي با اشاره به اينكه بذر هیبرید این نوع نخود از ترکیه وارد شده، در ادامه اظهار داشت: در مزارع نخود پاييزه استان استان اين اميدواري هست که در مزارع نمونه بالای ۲ تن برداشت محصول داشته باشند. اگر قيمت نخود امسال را هر کیلو ۸ هزار تومان در نظر گرفته بگيريم، كشاورزان  نخود کار با استفاده از این رقم ها درآمد بسیار خوبی در مزارع دیم کسب میکنند.
در دنباله اين برنامه كاري، يك نشستی با حضور استاندار كرمانشاه، معاون اقتصادي و توسعه منابع استانداري وقائم مقام وزير جهاد كشاورزي برگزار شد و در اين جلسه به بررسي بيشتر موضوع پرداخته شد.
پيش از اين و در اواسط خردادماه نيز معاون زراعت وزیر جهاد كشاورزي و دیگر مسؤولین مربوطه نشست ديگري را با استاندار كرمانشاه برگزار كرده بودند كه در اين برنامه گزارشي از موفقيت های استان در حوزه هاي مختلف كشاورزي به مدير ارشد استان ارايه شد.
در اين نشست دكتر رازاني  نيز ضمن اعلام حمايت جدي مديريت ارشد استان از توسعه بخش كشاورزي خواهان كمك هاي بيشتر از سوي وزارت جهاد كشاورزي به كشاورزي استان كرمانشاه شد.



اوقات شرعی
آب و هوا