+ 0 -
ADA



نشست سه و نیم ساعته استاندار کرمانشاه با منتقدین/


پاسخگویی و روشنگری در دیداری صمیمی و چهره به چهره با فعالان رسانه و سیاسی/تقدیر و تشکر از فراخوان عمومی تشکل مردم نهاد خدمت رسانی به محرومین برای نقد و بررسی عملکرد استانداری/ تداوم روند توسعه ای استان کرمانشاه با همراهی، همدلی و تلاش شبانه روزی

استاندار كرمانشاه در نشستي سه و نيم ساعته كه بر اساس فراخوان تشكل مردم نهاد خدمت رساني به محرومين برگزار شد؛ به صورت رو درو، صریح و شفاف، به انتقادها و سوالات مطرح شده از سوي فعالان سياسي و رسانه اي به عنوان منتقدان در محورها و حوزه هاي مختلف پاسخ داد و مسايل را تبيين و تشريح كرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني استانداري كرمانشاه؛ «هوشنگ بازوند» از پاییز ۱۳۹۶ سکان استانداری کرمانشاه را در دست گرفت؛ هنوز ۲ ماه از روی کار آمدن او نگذشته بود که زلزله‌ سهمگین و دلخراش ۷.۳ ریشتری بخش‌های قابل‌توجهی از کرمانشاه را به آوار تبدیل کرد و یک بحران بی‌سابقه را در این خطه رقم زد. تقریباً عملکرد چهار ساله استاندار فعلی کرمانشاه، متأثر از این زلزله بزرگ بود که۱۱ شهرستان استان درگیر آن شد.

حادثه ­ای دلخراش که با همراهی و همدلی بی نظیر مردم و مسوولین از این تهدید بزرگ، یک فرصت مناسب برای بازسازی و رفع مشکلات مردم ایجاد کرد و رکوردهای خوبی به نام ایران و کرمانشاه به ثبت رسید به گونه ای كه کارنامه درخشان نظام در بازسازی نام گرفت. در این زلزله 131هزار واحد مسکونی، آموزشی، بهداشتی درمانی، صنعتی و صنفی برای مردم مناطق زلزله‌زده ساخته شد که براساس برآوردهای انجام شده در مجموع 12 هزار میلیارد تومان بار مالی برای دولت داشت که به گفته بازوند زلزله سرپل ذهاب یک بحران‌ بسیار بزرگ بود که نظام جمهوری اسلامی کاملاً سربلند از آن بیرون آمد و به عنوان یک برگ زرین در تاریخ انقلاب ثبت شد.

البته این تنها بخش کارنامه کاری هوشنگ بازوند در استان کرمانشاه نیست به گونه ­ای که مسیر توسعه استان در بخش­ های اقتصادی و عمرانی نیز در بحرانها متوقف نشد و ادامه يافت و باکار جهادی، تلاش شبانه­ روزی فرصت ها و ظرفیت های جدیدی نیز با تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین، ثبت جهانی اورامانات/ هورامان، شروع عملیات اجرایی طرح­ های توسعه­ای حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، تقویت و تکمیل زیرساخت ها و رسمی شدن مرزها، بهبود فضای کسب و کار، احیای واحدهای راکد، جذب سرمایه­ گذاری و بهره ­برداری از طرح های عظیم آبی و خاکی پیش روی کرمانشاه قرار گرفت و بی ­شک پيامدهاي اقتصادي تحول آفرين و اميدآفرين ویژه ای را بر اساس قابلیتها و توانمندی های موجود براي استان در آينده خواهد داشت که مسیر شکوفایی كرمانشاه را تسهیل می کند.

اکنون در بررسی این دوره چهارساله او دیدگاه‌های متفاوتی درباره کارنامه بازوند وجود دارد و برخی از منتقدان رو درو در این جلسه به موضوعاتی نقد دارند و بخشی نیز کارنامه استاندار را درخشان و مثبت می‌دانند.

بازوند، اما ترجیح داده که منتقدین خود را به استانداری دعوت کند و مهم‌ترین انتقادات موجود را بدون واسطه از زبان آنان بشنود و توضیحات و پاسخ‌های لازم را هم بیان کند. این نشست بی‌سابقه در سرسرای تدبیر استانداری کرمانشاه برگزار شد که در آن حدود  جمعی از منتقدان رسانه‌ای و سیاسی هوشنگ بازوند حضور داشتند.

بازوند در این جلسه صریح و شفاف، به انتقادهای مطرح شده در زمینه های مختلف از جمله نرخ بیکاری، تورم، دیگر مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، گردشگری و امنیتی پاسخ داد.

استانداركرمانشاه در ابتدا گفت: از روزهای نخست می­دانستم در استان کرمانشاه با توجه به آمار۱۶۰ هزار نفر بیکار و منابع بانکی ضعیف کار سختی در پیش رو دارم و به همین خاطر براساس اسنادبالادستی اقتصاد مقاومتی و اسناد اشتغال شروع بکار کردم.

او گفت: در سال ۹۶؛ نرخ بیکاری سالیانه 21.6 درصد بود و کرمانشاه رتبه اول بیکاری را در کشور داشت، اما براساس اعلام همان مرجع؛ مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری سال 99 استان کرمانشاه را 14.9درصد اعلام کرد و در حال حاضر نیز نرخ بیکاری استان در تابستان 1400 به 14 درصد رسیده است که نشان می دهد با وجود مشکلات ناشی از بحران کرونا، خسارات های سنگین به اقتصاد، تعطیلی کسب و کارها و بیکاری 27 هزار نفر به دلیل شیوع کرونا روند کاهشی نرخ بیکاری با تلاش شبانه روزی، جهادی و کمک مردم و مسوولین تداوم دارد هرچند که به دلیل اینکه بیشترین اشتغال کرمانشاه در بخش خدمات است و کرونا نسبت به دیگر استانها خسارت بسیار بیشتری به این استان به لحاظ افزایش بیکاری وارد کرد اما تحقق اهداف پیش بینی شده بر اساس سند اشتغال را می توان گامی مثبت و امیدوارکننده برای رسیدن نرخ بیکاری به میانگین كشوري دانست. 

بازوند تصریح کرد: هرچند الان در رده ­ی اول بیکاری کشور نیستیم؛ ولی این نرخ همچنان بالا است و بر اساس سند اشتغال در مسیر کاهش نرخ بیکاری هستیم؛ اما باید توجه کنیم در چه شرایط اقتصادی و چه بحران هایی از جمله کرونا که سبب تعطیلی بخش عمده ای از مشاغل و حتی بیکاری افراد به ویژه در بخش خدمات در این چهار سال بودیم؛ توانستیم نرخ بیکاری را کاهش دهیم و علاوه بر آن سالیانه هفت هزار و ۵۰۰ نفر جویای کار نیز به بازار کار استان اضافه می شد.

 

زلزله 7.3 ریشتری سال ۹۶ نصفی از توان ما را گرفت

بازوند در ادامه به بلایای بزرگ طبیعی زلزله، سیل، کرونا و خشکسالی در این چهار سال اشاره کرد گفت: زلزله 7.3ریشتری در سال ۹۶؛ که ۶۰ درصد استان را تحت تاثیر خود قرار داد، نزدیک به ۵۰ درصد توان کاری ما را گرفت اما تهدید زلزله به فرصتی تبدیل شد، زیرا با حضور امید بخش و شورآفرین مقام معظم رهبری و آمد و رفت مسوولین ارشد نظام و فرماندهان نظامی، وزراء و رییس جمهوری مطالبات جدی کرمانشاه را در بخش های مختلف استان را به بهترین نحوه مطرح کردیم که این امیدواری با کارجهادی و تلاش شبانه روزی مضاعف شد و در تکمیل پروژه ­ها بسیار موثر بود به گونه­ ای که در ادامه نیز هم ­افزایی و همکاری مطلوبی شکل گرفت و مطالبه­ گری را در اولویت قرار دادیم تا فرآیند توسعه کرمانشاه متوقف نشود.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه در این مدت پروژه ها و اقدام های بسیار مهم و متعددی در استان کرمانشاه انجام شده که سابقه نداشته است، اظهار کرد: در دیدار با تمامی مسوولان ارشد نظام همیشه تصویب "منطقه آزاد قصرشیرین" را جزو مطالبات جدی ام بود و این اتفاق نیز افتاد اما شکوفایی و بهره برداری از این پتانسیل و مزیت بسیار مهم دیگر در دست دولت نیست، بلکه بخش خصوصی برای فراهم کردن شرایط باید پای کار بیاید تا شاهد پیامدهای تحول آفرین این اقدام مهم که بی شک رونق اقتصادی استان را در پی خواهد داشت؛ باشیم.

 

حق مناطق جنگی و ثبت جهانی اورامانات ۲ دستاورد بزرگ/ گردشگری پیشران توسعه است

 

بازوند در ادامه ثبت جهانی منطقه اورامانات و توسعه حوزه بوم گردی را یکی از مهمترین اقدامات در زمینه رونق گردشگری و اشتغالزایی استان اعلام کرد و گفت: هیچ جا سابقه ندارد یک منطقه و مکان در طول یکسال ثبت جهانی شود، اما توانستیم این کار مهم را با پیگیری های زیاد انجام دهیم که می تواند ظرفیت های بسیار فراوانی در رونق اقتصادی منطقه و استان در بخش های خدمات و گردشگری و اشتغال داشته باشد. هرچند تکمیل زیرساخت های مرزها به عنوان یک مطالبه پیگیری می شود اما با رسمی شدن ۲ مرز شومی و شیخ صله فرصتی دیگری برای رونق معیشت مرزنشینان فراهم کند و به نظرم مزیت اصلی استان کرمانشاه در زمینه توسعه با توجه به موقعیت جغرافیای آن و مرکزیت غرب در مبادلات تجاری و رویدادهای فرهنگی و اجتماعی، ارایه خدمات است، است که متأسفانه به دلیل شیوع کرونا در ۲ سال اخیر به حوزه گردشگری و خدمات خسارت فراوان وارد شد.

او گرفتن حق مناطق جنگی که سال ها استان کرمانشاه از آن محروم بود و کلانشهر شدن کرمانشاه را از دیگر کارهای بزرگ و مهم در طول این چهار سال عنوان کرد و افزود: این ۲ موضوع سال‌های سال مفغول مانده بود و برخلاف تصور منتقدان که عنوان می­کنند کلانشهر شدن با ازدیاد جمعیت رخ می دهد، باید بگویم جمعیت یکی از شاخص های کلانشهر شدن است هفت شاخص دیگر نیز دارد که باید در سطح مطلوب اجرایی و محقق شود از آموزش و بهداشت گرفته تا خدمات بهداشتی و دیگر موارد آن نیز که باید فراهم شود تا یک شهر کلانشهر شود و در این راستای تلاش های فراوان شده است.

بازوند همچنین به راه‌اندازی بسیاری از کارخانه‌های راکد استان در این چهار سال اشاره کرد و گفت: آمار و نمودارهایی که در این مدت از احیای واحدهای راکد و واگذاری زمین در شهرک های صنعتی استان وجود دارد؛ نشان می دهد که چه میزان برای حمایت و پشتیبانی از تولید، رفع موانع و ایجاد اشتغال کار شده است به گونه ای که برخی واحدها بیش از یک دهه تعطیل بودند و این مصداق بارز و ملموس تلاش در ایجاد اشتغال است که حتی می توان میزان افزایش واگذاری زمین در شهرک های صنعتی به سرمایه گذاران را برای راه اندازی واحدهای تولیدی بررسی کرد.

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه همچنین در پاسخ به این انتقاد که کرمانشاه از تردد و ترانزیت و گمرک مرزهایش هیچ منتفع نمی شود و در این زمینه کاری نشده است، گفت: ما در سال ۹۶، در استان ۲ مرز رسمی داشتیم و الان پنج مرز رسمی داریم و هیچ استان مرزی به اندازه کرمانشاه مرز رسمی ندارد، سهم استان کرمانشاه در سال 96  از صادرات غیرنفتی کشور 2 درصد بوده که الان به پنج و هشت دهم درصد رسیده است و در حال حاضر با وجود اینکه در كشور 5 استان هم مرز با کشور عراق داریم؛ استان کرمانشاه به تنهایی نزدیک به 45 درصد صادرات غیرنفتی کشور به عراق را انجام می دهد. اما موضوع دریافت عوارض جاده­ای زمانی محقق می شود که آزادراه داشته باشیم و در شرایط فعلی نمی توانیم از کامیون ها و تریلی ها عوارض بگیریم و به همین خاطر بر احداث بزرگراه کرمانشاه - حمیل اصرار داشتم.

بازوند همچنین یکی از مهمترین کارهای استانداری کرمانشاه را در طول این چهار سال؛ تصویب سند توسعه نفت، گاز و پتروشیمی استان اعلام کرد و گفت: در این سند، در قالب پروژه‌های مختلف ۷۳ هزار میلیارد تومان در استان سرمایه گذاری می شود که ضمن اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم سبب تحولی عظیم در استان می شود و مزایا و پیامدهای فراوانی را برای کرمانشاه به همراه خواهد داشت و الان ۲ پروژه بر اساس این اسناد با ۱۶ هزار میلیارد تومان در دست اجرا است و شما می­توانید به پتروشیمی اسلام آبادغرب بروید ببینید چند نفر از همین حالا مشغول به کار هستند و با بهره برداری از این پتروشیمی؛ بی شک کرمانشاه به قطب سوم پتروشیمی تبدیل می شود.

وی در خصوص انتقاد از بانک های خصوصی که سپرده های مردم کرمانشاه را در دیگر شهرها و در خارج از استان سرمایه گذاری می کنند، گفت: خودم اولین شاکی این موضوع بودم و به بانک مرکزی و وزارتخانه شکایت کردم اما از نظر قانونی کاری از دست ما بر نمی آید و فقط می توانیم شرایط را برای سرمایه گذاری در پروژه ها برای آنها فراهم کنیم و تشویقشان کنیم که منابع را در کرمانشاه هزینه کنند.

ماجرای تحقیق و تفحص از استانداری کرمانشاه

بازوند همچنین در خصوص نتیجه تحقیق و تفحص از استانداری کرمانشاه نیز بیان داشت: هنوز نتیجه آن ابلاغ نشده و حق مسلم نمایندگان مجلس است که از استانداران تحقیق و تفحص کنند فقط کاش آنها در خصوص مطالبات استان تحقیق و تفحص می کردند و نه مسائل شخصی برای انتصاب بخشدار و سایر موارد.

وی همچنین عملکرد فرمانداران کرمانشاه در طی این چهار سال را خوب و قابل قبول دانست و از زحمات فرمانداران تقدیر کرد.

 

نگران انتخاب استاندار نباشید/ فرصت سوزی نشده و با همان روحیه روز اول در حال تلاش شبانه روزی هستیم

استاندار کرمانشاه همچنین در جواب انتقاد از دولت سیزدهم که استاندار جدید را هنوز انتخاب نکرده است، گفت: در این ۱۰۰ روز و تا آخرین لحظه مسوولیت تمامی امور با همان جدیت و تلاش همیشگی پیگیری و انجام می شود و کلیه مدیران نیز موظف به انجام این مهم هستند و هیچ کم ­کاری صورت نگرفته حتی اگر استاندار جدید هم انتخاب می شد که امیداوریم زودتر انتخاب شود باز به اندازه ما با توجه به شناختی که به مسائل داریم کار نمی کرد، پس نگران نباشید.

بازوند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از آسیب­های اجتماعی مانند، سرقت، بیکاری، طلاق، کودکان کار و حاشیه نشینی و بی حجابی و دیگر موارد گفت: حقیقتا مساله آسیب های اجتماعی به حوزه های زیادی بر می­گردد و علل و عوامل مختلفی دارد که بسیار پیچیده است و این مشکلات مربوط به یک سال و سه و چهار سال نیست؛ اما در زمینه رفع مشکل حاشیه نشینی در استان کرمانشاه تلاش زیادی کردیم که سرشاخه های زباله گردی در استان را پیدا و ساماندهی کنیم اما خیلی موفق نبودیم.

وی در پاسخ به کوتاهی استاندار کرمانشاه در زمینه پروژه های فرهنگی گفت: تجربه به ما ثابت کرده انجام کارهای فرهنگی صرفاً نيازمند اعتبار مالی نیست و باید برای تحقق اهداف این مقوله بسیار مهم و موثر در فرآیند توسعه فراگیر باید از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و تشکل ها و البته دستگاه های متولی زمینه مشارکت مردم را با تقویت سرمایه اجتماعی فراهم کرد تا شاهد تغییراتی باشیم که ملموس باشد زیرا برنامه های حوزه فرهنگی عموماً بلند مدت هستند.

 

 منتقدان حاضر در این جلسه نیز با اشاره به محدودیت های هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه متاثر از شرایط کلان اقتصادی کشور و همچنین بروز زلزله، سیل، کرونا و خشکسالی عملکرد او را جهاد گرانه و پر تلاش و در مجموع قابل قبول ارزیابی کردند اما گفتند این عملکرد بی ایراد نیز نبوده است.

منتقدان همچنین عملکرد استاندار کرمانشاه را در خصوص رسیدگی به امور فرهنگی، توجه به هنرمندان و نخبگان حوزه فرهنگ استان مطلوب ارزیابی نکردند و همچنین گفتند که آقای بازوند به برخی مسائل آسیب های اجتماعی در سطح شهرها مانند سایر امور توجه جدی نداشته است.

منتقدان در ادامه از استاندار کرمانشاه در خصوص نظارت بر امور شورای شهر و شهرداری کرمانشاه پاسخ خواستند و گفتند: باید شورای شهرها را منحل می کردید و مشکل پروژه های منوریل و تله کابین تاق بستان را با جدیت بیشتر پیگیری می کردید.

آنها همچنین بیان داشتند، مزیت پروژه هایی مانند منطقه آزاد شدن قصرشیرین، ثبت جهانی اورامانات و رونق اشتغال حوزه گردشگری و کلان شهر شدن شهر کرمانشاه برای خانوارهای کرمانشاهی که از بیکاری رنج می برند ملموس نیست.

 در ادامه همچنین به وضعیت امنیت سطح شهرهای کرمانشاه ناشی از سرقت اشاره شد و خواستار پاسخ گویی استاندار کرمانشاه به عنوان رییس شواری تامین استان شدند.

 



اوقات شرعی
آب و هوا