+ 0 -
ADA

69 نکته امنیتی در مورد عابربانک ها که باید بدانید ( پدافند مردم محور و سایبری )

نکات امنیتی در مورد استفاده از کارت های بانکی و دستگاه های ATM


به گزارش اداره کل پدافند غیر عامل استانداری کرمانشاه و به نقل از وب سایت بانک ملی ، 69 نکته اساسی در مورد استفاده از کارت های بانکی و دستگاه های خودپرداز را باید مورد توجه قرار دهیم . همچنین بد نیست 13 روش رایج دزدی کلاهبرداران را بدانید !

1. هنگام دريافت پاكت رمز كارت بانك خود از شعبه به سلامت و عدم پارگي دقت نماييد. 
2. به محض وصول رمز كارت صادره، به دستگاه خودپرداز شعبه مراجعه و رمز خود را تغيير دهيد. 
3. به محض دريافت كارت بانك، نسبت به يادداشت كردن شماره 16 رقمي آن اقدام نماييد. به خاطر داشته باشيد براي مسدود كردن حساب هنگام سرقت يا مفقود شدن كارت به اين شماره نياز داريد. 
4. شماره چهاررقمي كه به عنوان رمز استفاده مي كنيد، به سادگي براي ديگران قابل حدس زدن نباشد. براي مثال از سال تولد، سال ازدواج يا شماره تلفن خود استفاده نكنيد. 
5. فقط كلاهبرداران وانمود مي كنند كه براي انتقال وجه، مي بايست از كارت ارزي خود استفاده كنند و شما را ترغيب به استفاده از منوي انگليسي مي نمايند. 
6. براي انتقال وجه نيازي به استفاده از منوي انگليسي نيست. منوي انگليسي براي بهره برداري مسافران خارجي ايجاد شده است. 
7. مراقب باشيد: فقط كلاهبرداران شما را به استفاده از منوي انگليسي ترغيب مي نمايند. 
8. هنگام انجام عمليات انتقال وجه، فرد دريافت كننده فقط شماره 16 رقمي كارت خود را اعلام مي كند و نيازي به ارائه ساير اطلاعات كارت يا مراجعه به دستگاه خودپرداز ندارد. 
9. رمز جديد را به خاطر بسپاريد. از يادداشت كردن رمز كنار كارت و قرار دادن برگه رمز در كيف كارت جداً خودداري فرماييد. 
10. هنگام وارد كردن رمز در دستگاه خودپرداز، به گونه اي جلوي دستگاه بايستيد كه كسي امكان ديدن صفحه كليد و رمز شما را نداشته باشد. 
11. رمز خود را هر سه تا چهارماه تغيير دهيد. 
12.در فروشگاه ها و هنگام خريد از پايانه فروش، خودتان رمز را وارد دستگاه كنيد و از اعلام آن به فروشنده خودداري نماييد. 
13. در صورتي كه در فروشگاهي مجبور به اعلام رمزتان شديد، حتي المقدور به سرعت نسبت به تغيير رمز خود اقدام نماييد. 
14. از سپردن كارت خود به ديگران خودداري نماييد. در صورت لزوم، بلافاصله نسبت به تغيير رمز خود اقدام نمايند. 
15. رسيد دريافتي از دستگاه خودپرداز و كارتخوان را در محل رها نكنيد. 
16. در صورت بروز اشكال در عمليات بانكي، از توسل به افراد غريبه جداً خودداري نمايند. 
17. از پايانه فروش فقط براي خريد، مانده گيري و پرداخت قبض استفاده كنيد. 
18. براي انتقال وجه به ساير حساب هاي خود يا ديگران به هيچوجه از پايانه فروش استفاده نكنيد. 
19. براي انتقال وجه از دستگاه هاي خودپرداز، پايانه شعب يا خدمات ساتنا و پايا كه در داخل شعبه ارائه مي شود، بهره برداري نماييد. 
20. سقف انتقال وجه دستگاه خودپرداز سه ميليون تومان در هر روز مي باشد. 
21. با مراجعه به شعبه و استفاده از پايانه شعبه مي توانيد تا سقف پانزده ميليون تومان به صورت آني به ساير كارت هاي خود يا ديگران انتقال وجه دهيد. 
22. با مراجعه به شعبه و استفاده از سامانه پايا مي توانيد به هر حسابي در هر بانك تا سقف پانزده ميليون تومان در همان روز انتقال وجه دهيد. 
23. با مراجعه به شعبه و استفاده از سامانه ساتنا مي توانيد به هر حسابي در هر بانك به صورت نامحدود در همان روز انتقال وجه دهيد. 
24. براي انجام عمليات انتقال وجه از طريق پايا و ساتنا دانستن شماره شباي حساب مقصد الزامي است. 
25. يك راه اطلاع از شماره شبا، مراجعه به شعبه يا سايت اينترنتي بانك افتتاح كننده حساب است. 
26. هرگز براي دريافت  شماره شباي بانك الف به سايت بانك ب مراجعه ننماييد. 
27. بانك مسئوليتي براي جبران خسارت مشترياني كه شماره شباي مقصد را اشتباه ثبت كرده اند، نخواهد داشت. 
28. با داشتن كارت بانك مي توانيد قبوض خود را بدون مراجعه به شعب بانك ها پرداخت نماييد. 
29. مراجعه به دستگاه خودپرداز هريك از بانك ها يك راه پرداخت سريع قبض شماست. 
30. مراجعه به پايانه فروش نصب شده در فروشگاه محل سكونت شما، يك راه پرداخت سريع قبض شماست. 
31. مراجعه به پايانه شعبه هريك از بانك ها يك راه پرداخت سريع قبض شماست. 
32. مراجه به سايت هريك از بانك ها يك راه پرداخت سريع قبض شماست. 
33. براي خريد هاي اينترنتي داشتن رمز دوم الزامي است. 
34. براي دريافت رمز كارت به دستگاه خودپرداز بانك خود مراجعه نماييد. 
35. رمز اول و دوم كارت شما محرمانه است. از ارائه اطلاعات محرمانه كارت خود به ديگران خودداري نماييد. 
36. كد CVV2 كارت شماره محرمانه است . از ارائه اطلاعات محرمانه كارت خود به ديگران خودداري نماييد. 
37. به محض اطلاع از مفقود شدن كارت خود، نسبت به مسدود كردن آن اقدام نماييد. 
38. به محض اطلاع از به سرقت رفتن كارت خود، نسبت به مسدود كردن آن اقدام نماييد. 
39. يك راه مسدود كردن كارت بانك، مراجعه به شعب بانك صادر كننده است. 
40. يك راه مسدود كردن كارت بانك، مراجعه به سايت اينترنتي بانك صادركننده كارت است. 
41. يك راه مسدود كردن كارت بانك، تماس با ميز امداد بانك صادر كننده كارت است. 
42. براي مسدود كردن كارت بانك داشتن رمز دوم كارت الزامي است. 
43. هرگز براي پر كردن حساب جاري از پايانه فروش استفاده نكنيد. 
44. انتقال وجه از طريق اينترنت بانك فقط با داشتن رمز مخصوص اينترنت بانك امكان پذير است. 
45. براي انجام عمليات انتقال وجه شتابي از همراه بانك استفاده ننماييد. 
46. در صورت عدم پرداخت اقساط كارت هاي اعتباري ، كارت اعتباري شما به مدت شش ماه مسدود خواهد شد. 
47. براي بهره برداري موثر از خدمات بانكداري الكترونيكي و ايمن ماندن از ريسك هاي احتمالي ، هنگام افتتاح حساب و درخواست كارت بانك بروشورهاي مربوطه را به دقت مطالعه فرماييد. 
48. سايت بانك ها منبع مفيدي براي دريافت نكات ايمني هنگام بهره برداري از خدمات بانكداري الكترونيكي است. 
49. سايت پليس فتا www.cyberpolice.ir منبع مفيدي  براي دريافت آخرين اطلاعات مربوط به تهديدات امنيتي است. 
50. شماره تلفن 29991 راهي آسان براي ثبت مغايرت هاي شماست. 
51. مامورين تعمير پايانه فروش شركت شما داراي كارت شناسايي از شركت مربوطه هستند. از سپردن دستگاه خود به افراد ناشناس خودداري نماييد. 
52. رسيد تراكنش هاي ناموفق خود را تا حصول اطمينان از كسر نشدن وجه از حسابتان نگهداري نماييد. 
53. استفاده از صفحه كليد مجازي سايت راهي مطمئن براي براي وارد كردن رمز 
54. هنگام انجام خريد يا پرداخت قبض در اينترنت، حتما از صفحه كليد مجازي براي وارد كردن مرز خود استفاده كنيد. 
55. شب ها از مراجعه به خودپردازهايي كه در محل هاي كم رفت و آمد و تاريك  قرار دارند، خودداري نماييد. 
56. توجه داشته باشيد آدرس سايت سيستم اينترنت بانك و يا پرداخت اينترنتي در مرورگر بايد با https آغاز شود. 
57. براي ورود به سيستم اينترنت بانك و يا پرداخت اينترنتي هرگز از مكان هاي عمومي مانند
 كافي نت ها استفاده نكنيد. 
58. در انتخاب نام كاربري و كلمه عبور خود دقت نماييد تا ديگران نتوانند آن را حدس بزنند. 
59. بدون خروج قطعي از اينترنت بانك، كامپيوتر را ترك نكنيد. 
60. با وارد كردن آدرس پست الكترونيكي هنگام پرداخت قبض يا خريد اينترنتي ، بانك رسيد عمليات را براي شما صادر مي نمايد كه براي اطلاع و بهره برداري آتي بسيار مفيد خواهد بود. 
61. از انجام پرداخت هاي اينترنتي از طريق سايت هاي متعلق به موسسات غير معتبر و ناشناس در اينترنت خودداري نماييد. 
62. هيچ بانكي به اطلاعات محرمانه كارت شما (نظير رمز اول يا دوم، كد CVV2 و تاريخ انقضاي كارت) نياز ندارد. به ايميل ها و پيامك هايي كه به عنوان بانك اين اطلاعات را از شما مي خواهند هرگز پاسخ ندهيد. 
63. هرگز به تقاضاهايي كه از طريق ايميل يا پنجره هاي pop-up اطلاعات شخصي شما را مي خواهند پاسخ ندهيد. 
64. از كامپيوتر افراد ناشناس يا كافي نت ها براي انجام عمليات بانكي خود استفاده نكنيد. 
65. روش هاي متعدد مسدودي كارت عبارتند از: اينترنت بانك، تلفنبانك، موبايل، خودپرداز، شعبه ، مركز تماس. به نحو مسدودي كارت در بانك صادر كننده كارت خود را در ساعات كاري و ايام تعطيل توجه كنيد. 
66. لطفاً به محض اطلاع از مفقودي يا سرقت كارت خود، حساب خود را مسدود نماييد. 
67. هنگام دريافت كارت خود از شعبه بانك، شماره 16 رقمي كارت و شماره تماس خدمات مشتريان بانك را از پشت كارت براي موارد ضروري يادداشت فرماييد. 
68. براي دريافت رمز دوم به دستگاه خودپرداز بانك صادر كننده كارت خود مراجعه فرماييد. 
69. درخواست ارسال پيامك در انجام تراكنش ها و ورود به خدمات غيرحضوري مانند اينترنت بانك، تلفنبانك و ... باعث آگاهي مشتري از سوء استفاده احتمالي وجلوگيري از سوء استفاده بيشتر است. به محض دريافت چنين پيامكي در صورتي كه خودتان تراكنشي انجام نداده ايد، نسبت به تعويض رمز خود اقدام نماييد.  

13 روش رایج دزدی از کارت های بانکی 

مجله مهر: استفاده از کارت‌های اعتباری به جای پول نقد مدت‌هاست که متداول شده و با گسترش استفاده از این کارت‌ها، روش‌های کلاهبرداری با آن هم رو به افزایش است. روش‌های عجیب‌وغریبی که اطلاع پیدا کردن مردم از آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی این جرایم را کاهش دهد.

1- کلاهبرداری با اطلاعات کارت و حساب بانکی : ساده‌ترین راه کلاهبرداری از کارت شما، دسترسی به اطلاعات حساب شماست. پس به هیچ‌عنوان اطلاعات حساب، شماره و رمز کارت خود را در اختیار افراد غریبه قرار ندهید. همچنین به هیچ عنوان کارت خود را به این افراد نسپارید. از نگهداري رمز عبور به همراه کارت عابر خودداري کنيد تا در صورت مفقودي يا ربوده شدن کارت با حساب خالي خود مواجه نشويد.

2- مراقب رسید بانکی خود باشید : هرگز قبض رسید خود را در خیابان رها نکنید. این کار علاوه بر اینکه چهره شهر را زشت می‌کند، باعث می‌شود اطلاعات حساب شما لو برود یا در اختیار سارقانِ در کمین بیفتد.

3- کپی برداری از اطلاعات مغناطیسی : به هیچ عنوان کارت بانکی خود را حتی بدون رمز در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید؛ زیرا کپی برداری از اطلاعات مغناطیسی آن امکان پذیر است.

4- تعویض کارت؛ ترفند قدیمی سارقان : یکی از ترفندهای قدیمی سارقان تعویض کارت شما با یک کارت تقلبی است. سرقت با این ترفند، اکثرا درباره افرادی که اشراف کامل به کار با دستگاه خودپرداز ندارند رخ می دهد؛ به این ترتیب که فرد سارق در صف می ایستد و پیشنهاد کمک به این افراد را می دهد و به محض دریافت کارت آن‌ها در یک لحظه آن را با کارت دیگری تعویض می کند و چندین بار رمز را می زند و بعد از آن کارت دیگری را به مشتری تحویل می‌دهد و می‌رود.

5- سواستفاده از شلوغی صف عابربانک‌ها : در برخی از ایام ماه و سال مثل اول ماه،هنگام پرداخت یارانه ها و یا سال نو صف های طویلی در پشت خود پرداز ها شکل می گیرد که بهشت کلاهبرداران است. آن‌ها از کلافگی و عجله افراد استفاده می کنند تا به بهانه کمک، سرعت بخشیدن به کار و ... شما را بفریبند. پس هنگام شلوغی صبر خود را حفظ کنید  و به غریبه ها اعتماد نکنید.

6- سرقت به بهانه کمک کردن : دیده شده افرادی به بهانه کمک به سالمندانی که طرز استفاده از کارت بانک را به خوبی نمی دانند و یا به بهانه کمک گرفتن اطلاعات و رمز های شما را سرقت می کنند. پس نه اینکه به کسی کمک نکنید بلکه هنگام کمک کردن و کمک گرفتن جانب احتیاط را رعایت کنید.

7- حقه «شما برنده ما شدید» : یکی از شگردهای سارقان برای سواستفاده از حساب بانکی شما، پیامک‌ها یا تماس‌هایی هستند که به شما نوید برنده شدن در قرعه‌کشی را می‌دهند. چناچه کسانی با این عنوان از شما درخواست مراجعه به عابربانک یا ارسال اطلاعت کارتتان را کردند، هر گز به این افراد اعتماد نکنید.

8- خودتان کارت بکشید : حتی الامکان سعی کنید برای خرید با کارت بانکی، خودتان کارت بکشید. یکی از راه‌های کلاهبرداری از کارت‌های بانکی ممکن است در خریدهای شما اتفاق بیفتد. و آن کپی کردن کارت شما در زمانی است که کارت خود را به دیگران سپرده اید.

9- چسب قطره‌ای؛ شگردی برای ربودن کارت بانکی شما : هنگام استفاده از خود پرداز های بانکی دقت کنید قطعه ای مشکوک به آن نچسبیده باشد و همچنین اگر به هر دلیل کارت شما در دستگاه باقی ماند، ابتدا اطمینان حاصل کنید به داخل دستگاه رفته و جایی در بین مسیر در قسمت ورودی کارت خوان گیر نکرده باشد یکی از شگردهای کلاهبرداری از کارت بانکی، استفاده از چسب قطره‌ای و ضبط کارت افراد است.

10- مواظب عابربانک‌های مصنوعی باشید : نصب کردن دستگاه های کارتخوان تقلبی از دیگر مواردی بوده که در این سال ها از سوی پلیس گزارش شده است. در این نمونه، کلاهبرداران از روی دستگاه های کارتخوان شبیه سازی و آن را در محل های مخصوصی نصب می کردند. دارندگان کارت های بانکی با توجه به شباهت زیاد و دقیق این دستگاه ها با اصل آن‌ها نسبت به ساختگی و تقلبی بودن آنها شک نکرده، کارت اعتباری خود را به داخل دستگاه کارتخوان وارد کرده و با وارد کردن رمز عبور خود سعی می کردند تا وجوهی را از حساب خود برداشت کنند اما با پیام خطای دستگاه ساختگی مواجه شده و به تصور اختلال در شبکه، کارت اعتباری خود را از دستگاه بیرون می کشیدند اما خبر ندارند که رایانه نصب شده در داخل دستگاه مذکور، به طور خودکار مشخصات کارت و رمز عبور کارت فوق را ضبط کرده است.

11- کلاهبرداری با مغشوش کردن عابربانک‌ها : یکی دیگر از روش‌های این سارقان مخشوش کردن و دستکاری عابربانک‌هاست. دو مورد از معروف‌ترین این روش‌ها اینگونه است:

۱. نصب قطعاتي کوچک در محل ورودي دستگاه خود پرداز به نام اسکيمر جهت کپي برداري از کارت هاي بانکي کاربران.

۲. نصب قطعاتي سخت افزاري بر روي صفحه کليد دستگاه به نام کي لاگر يا نصب دوربيني کوچک بر روي دستگاه به منظور سرقت رمز عبور کاربران.

12- به کارتخوان‌های رایگان اعتماد نکنید : در موارد دیگر هم مشاهده شده افرادی با عنوان کارمند بانک به افراد و صاحبان مشاغل مراجعه کرده و تحت عنوان خوش‌حساب بودن، کارتخوان رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. در یکی از همین موارد سارقان به یک نمایشگاه اتومبیل مراجعه و خود را کارمند بانک معرفی کرده و با ارائه کارتخوان به این فرد، از او اخاذی کرده‌اند.

13- دستکاری در کارتخوان‌ها : یکی دیگر از راه‌های سارقان ایجاد اختلال در کارتخوان‌های مراکز خرید است، برای مثال در یکی از این کلاهبرداری‌ها، سارقان در فروشگاهی دستگاهی کارتخوان نصب و با اعمال تغییرات و دستکاری در سیستم کارتخوان، کاری کرده بودند تا اطلاعات روی کارت در حافظه دستگاه ذخیره و قابل انتقال به کارتی دیگر باشد. پس از کپی کردن اطلاعات کارت، کارتی مشابه عابر بانک مالباخته طراحی می‌کردند و برای دستیابی به رمز کارت این افراد، به بهانه کوتاه بودن سیم دستگاه کارتخوان یا به بهانه‌های دیگر از مشتری می‌خواستند رمزکارتش را اعلام کند تا خودشان نسبت به وارد کردن آن اقدام کنند.